loading...
هیئت مکتب المهدی (عج) شهرستان دامغان

(بسم الله الرحمن الرحیم)

امروز ششمین روزماه محرم الحرام سال ۱۴۳۵ هجری قمری است.این روز مزین به نام قاسم ابن الحسن (ع) می باشد و به همین مناسبت روضه خوانی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله) در ادامه منتشر می‌شود.

(بسم الله الرحمن الرحیم)
امام صادق(ع) فرمودند: مكه سخن گفت به كرامت هاى خداوند تفاخر نمود و گفت : كيست مانند من و حال آنكه خانه خدا روى من بنا شده و مردم از اطراف به جانب من مى آيند، چون مكّه تفاخر نمود وحى شد، كه اى مكّه بجاى خود باش ، نيست فضل خانه كه سبب فضل تو است در جنب فضل كربلا، مگر به مانند سوزنى كه در دريا فرو برند، پس چه اندازه آب از دريا برمي دارد؟!


 

(بسم الله الرحمن الرحیم)
کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، که نه مسلمان و نه شیعه مذهب بود، اما توصیه کرد که 6 فقره از احکام امام علی علیه السلام که در خطبه هایش رابطه حاکم با مردم را تبیین فرموده است مخصوصا نامه تاریخی ایشان به مالک اشتر را به صورت بخشنامه در آورند.


 

(بسم الله الرحمن الرحیم)

حسين(ع)حقيقت اشك و ناله و نوحه است
 

حضرت علي بن الحسين حضرت امام سجاد(ع)، در طول حيات مباركشان، پس از شهادت پدر، روزگار را در حزن و اندوه و اشك مي گذراندند. روزها روزه دار شب ها به نماز قيام مي كردند، و چون افطار مي نمودند، طعام شان، با اشك آن حضرت ممزوج مي گشت، و به افراد خود، كه او را در خوردن طعام و آب ترغيب مي كردند مي فرمود: فرزند رسول خدا(ص)تشنه و گرسنه به شهادت رسيد و اين جمله را كراراً و با اشك، تكرار مي كرد، بطوريكه آب و غذاي آن حضرت، به اشك مباركشان ممزوج مي گشت و اين چنين بود، تا دعوت حق را لبيك گفتند.

(بسم الله الرحمن الرحیم)

اگر امام حسین(ع) و فرزندانش کشته می‌‌‌شدند، ولی آن سخنرانی‌‌ها و افشاگری‌‌های اهل ‌بیت (ع) در آن موقعیت‌‌‌های حساس نبود، آثار و اهدافی که امام در واژگون ساختن حکومت یزیدی داشت محقق نمی‌‌‌شد.

 


(بسم الله الرحمن الرحیم)

اوّلاً حادثه را بايد فهميد که چه قدر بزرگ است، تا دنبال عللش بگرديم. کسي نگويد که حادثه ي عاشورا، بالاخره کشتاري بود و چند نفر را کشتند. همان طور که همه ي ما در زيارت عاشورا مي خوانيم: « لقد عظمت الرّزيّه و جلّت و عظمت المصيبه »، مصيبت، خيلي بزرگ است. رزيّه، يعني حادثه ي بسيار بزرگ. اين حادثه، خيلي عظيم است. فاجعه، خيلي تکان دهنده و بي نظير است. 

(بسم الله الرحمن الرحیم)
شاید بارها شنیده باشیم که اگر امام حسین (ع) علم به شهادت خود داشتند، چرا به سمت کربلا حرکت کردند و اجازه دادند آن واقعه به وقوع پیوندد؛ آیا این موضوع علم امام (ع) را زیر سوال نمی برد؟ به منظور بررسی پاسخ این سوال با غلامحسین خدری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفتگو کرده ایم که در ذیل می آید:

 


(بسم الله الرحمن الرحیم)
حضرت سید‌الشهدا‌(ع) دختری به نام رقیه داشتند که در سن سه سالگی در خرابه شام به شهادت رسید(منتخب‌التواریخ ص299) مادر حضرت رقیه مطابق اکثر نقل ها «ام اسحاق» نام دارد که فضایل و مناقب بسیاری را برای آن بانو بر می‌شمارند. (ترجمه ارشاد ج2 ص197)
حضرت رقیه در ماه شعبان چشم به جهان گشود، سن مبارک آن حضرت هنگام شهادت سه سال بود.
عبدالوهاب بن احمد شافعی مصری مشهور به شعرانی (م 973 ق) در کتاب المنن باب دهم نقل می‌کند، نزدیک مسجد جامع دمشق بقعه و مرقدی وجود دارد که به مرقد حضرت رقیه‌(س)، دختر امام حسین‌(ع) معروف است و بر روی سنگی واقع در درگاه آن مرقد نوشته شده است «این خانه، مکانی است که به ورود آل پیامبر‌(ص) و دختر امام حسین‌(ع) حضرت رقیه شرافت یافته است.

 


(بسم الله الرحمن الرحیم)
داودبن‌كثير رقي گويد: نزد امام جعفر صادق عليه السلام بودم كه آب خواست، وقتي نوشيد، ديدم كه مي خواهد گريه كند و اشك در چشمانش حلقه زد. 
سپس فرمود: اي داود، خدا، قاتل حسين را لعنت كند. ياد مظلوميت حسين(ع) زندگي را چه قدر ناگوار مي‌سازد! من هر گاه كه آب سردي می‌نوشم به ياد حسين(ع) مي‌افتم. 
هر بنده خدايي كه آب نوشد و حسين(ع) را ياد كند و قاتل او را لعن نمايد، خدا برايش صد هزار نيكي نويسد و صد هزار بدي از او پاك كند، و او را صد هزار درجه فرابرد. و چنان باشد كه گویی صد هزار برده را آزاد كرده باشد.
و خدا او را در روز رستاخيز با روي سفيد و درخشان محشور سازد.

 


(بسم الله الرحمن الرحیم)

 

«حر بن یزید بن ناجیه ریاحی » چه قبل از مسلمان شدن و چه بعدش، در میان قوم خود از عزت و احترام زیادی برخوردار بود. جد او، « عتاب »، ندیم نعمان بن منذر ( پادشاه حیره ) و پسر عمویش، «احوص»، شاعر و از اصحاب رسول خدا بود. ابن زیاد حر را که از سران کوفه به شمار می‌رفت، برای رویارویی با امام حسین علیه السلام فرا خواند و با هزار سوار به سوی کاروان او فرستاد.


(بسم الله الرحمن الرحیم)
بشیر دهّان از امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: کسى که به قصد زیارت قبر امام حسین علیه السلام از خانه خود بیرون مى‌آید، به ازاى هر گامى که برمى‌دارد به تدریج از گناهانش آمرزیده مى‌شود و قدم به قدم پاکتر مى‌گردد تا به قبر مطهر برسد.
در آن هنگام خداوند به او خطاب مى‌کند که: اى بنده من! از من بخواه تا خواسته‌ات را برآورم، مرا بخوان تا تو را اجابت کنم، مرا بخوان تا تو را حاجت روا کنم، هر چه مى‌خواهى بخواه تا تو را عنایت کنم. 
بشیر دهّان مى‌گوید: امام صادق علیه‌السلام در دنباله گفتارش فرمود:  و بر عهده خداوند است که آنچه را که وعده کرده است وفا نماید.

 


(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیت الله العظمی حسین نوری همدانی در آستانه فرارسیدن ماه محرم الحرام در پیامی به عزاداران حسینی تصریح کرد: می‌دانیم حادثه عاشورا یک مکتب پرفضیلت جهانی و جاودانه است که بر اساس کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا در سطح گیتی می‌درخشد و پیام‌های فراوان و درس‌های بسیاری را منتشر می‌سازد.

 


(بسم الله الرحمن الرحيم)
در شب ضربت خوردن حضرت امير،حسنين در مسجد نبودند.در خصوص عدم حضور آنها در نماز جماعت اول وقت توضيح دهيد.
مرحوم مجلسي به نقل بعضي از مورخان نوشته است:
در آن شب اميرالمومنين (عليه السلام) براي افطار به خانه ام كلثوم (عليه السلام) رفت ، ام كلثوم ميگويد: پدرم با يك قرص نان و مقداري نمك افطار كرد ، حمد و ثناي خدا را به جا آورد و به نماز ايستاد و پيوسته در حال نماز بود،گاهي از اتاق بيرون ميرفت و به آسمان نگاه ميكرد ، سوره «يس» را تا آخر تلاوت كرد ، از حركاتاميرالمومنين (عليه السلام) در آن شب بوي شهادت و لقاي پروردگار استشمام ميشد ، شب از نيمه گذشت بعد از تجديد وضو و پوشيدن لباس از اتاق بيرون رفت و از منزل خارج شد.
ام كلثوم اضافه ميكند: با مشاهده اين حالات به حضور برادرم امام حسن (عليه السلام) رفتم و جريان را تعريف كردم ، امام مجتبي (عليه السلام) حركت كرد و قبل از رسيدن اميرالمومنين (عليه السلام) به مسجد جامع كوفه به آن حضرت رسيد و گفت: هنوز ثلثي از شب باقي مانده است ، چرا زود از خانه بيرون آمده ايد؟
حضرت در جواب فرمود: نور ديدگانم ، خوابي ديده ام كه تعبير آن شهادت من است.
امام مجتبي (عليه السلام) خواست كه همراه پدر باشد ، حضرت امير (عليه السلام) فرمود: پسرم تو را به حقي كه به گردنت دارم قسم ميدهم كه به خانه برگرد ، امام حسن (عليه السلام) به خانه برگشت.

 

 

(بسم الله الرحمن الرحیم)
سید الشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام فرمودند: امر به معروف و نهى از منكردعوت به اسلام، باز گرداندن حقوق به ناحق گرفته شده، ستيز با ستمگر و تقسيم ثروتهاى عمومى و غنايم جنگى بر موازين اسلام، اخذ و جمع آورى صدقات (زكات و مالياتهاى الزامى) از موارد صحيح و واجب آن و به مصرف صحيح و شرعى رسانيدن آن است. 

 

(بسم الله الرحمن الرحیم)
در فرازی از دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه چنین آمده است: اى آن‏كه اوراست گرامی ترين نامها اى صاحب احسانى كه هرگز قطع نگردد.

اى آماده‏ كننده كاروان براى نجات يوسف در سرزمين بى ‏آب و گياه،و خارج ‏كننده ‏اش از چاه،و قراردهنده‏ اش بر تخت پادشاهى پس از دوره بندگى‏.
اى برگرداننده يوسف به نزد يعقوب،پس از آنكه دو چشمش از اندوه نابينا شد،و دلش آكنده از غم بود.
اى برطرف‏ كننده بدحالى و گرفتارى از ايوب،
اى گيرنده دستهاى ابراهيم از بريدن سر فرزندش،پس از سنّ پيرى،و به پايان آمدن عمرش‏
اى كه دعاى زكرّيا را اجابت كرد و يحيى را به او بخشيد و او را يگانه و تنها وا نگذاشت،اى كه يونس را از دل ماهى‏ به در آورد،اى كه دريا را براى بنى اسراييل شكافت و آنان را نجات داد،و فرعون و لشگريانش را از غرق شدگان قرار داد.
اى كه بادها را مژده دهندگانى پيشاپيش باران رحمتش فرستاد،اى كه بر عذاب نافرمانان از بندگانش شتاب‏ نورزد.....

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیت الله آقا مجتبی تهرانی در در درس های شرح خطبه منا امام حسین، موضوعات مطرح شده در این خطبه را بیان و تفسیر کرده است. 

متنی که می خوانید مربوط به تفسیر بخش اول خطبه امام حسین(ع) درباره امیرالمونین است که در جلد دهم کتاب «سلوک عاشورایی» منتشر شده است. 


(بسم الله الرحمن الرحیم)
سرّ این که سفارش کرده ‏اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل‏ بیت(علیهم ‏السلام) تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستید و از دشمنانشان تبرّی بجویید، برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور شود وگرنه هم ‏اکنون سخن از معاویه و یزید نیست تا آنها را لعنت کنیم. نام و یاد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نیز زباله ‏دانی بیش نیست، الآن سخن از فکر و راه یزید و یزیدیان عصر است[1]. زن فرعون وقتی که به درگاه الهی دعا کرد، نگفت خدایا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت: ﴿ربّ ابْنِ لی عنْدک بیتاً فی الجَنّة ونجّنی من فرْعوْن وعمله ونجّنی من القوْم الظالمین﴾[2] یعنی مرا از فرعون و فرعونیان، که طرفداران سنّت سیّئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده. تفکرّ برای همیشه باقی می‏ ماند هر چند که اسم و عنوانش تغییر پیدا کند.

 


(بسم الله الرحمن الرحیم)
پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلى ا‏لله‏ عليه ‏و ‏آله فرمودند : به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيلهعلى عليه ‏السلام هدايت می‌يابيد و به وسيله حسن احسان می‌شويد و به وسيله حسين خوشبخت می‌گرديد و بدون او بدبخت. 
بدانيد كه حسين درى از درهاى بهشت است، هر كس با او دشمنی كند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام می‌کند.

 

 

 

 

 

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیا اطلاق " ثارالله " به امام حسین علیه السلام، ریشه قرآنی و روایی دارد؟ «ثار» از ریشة «ثَأر» و «ثُؤره»، به معنای انتقام و خون خواهی و نیز به معنای خون است.[1]

 


(بسم الله الرحمن الرحیم)

چرا باید به یاد وقایع عاشورا عزاداری کرد؟

روشن است که باید در جامعه عواملی را ایجاد کرد تا احساسات و عواطف دینی مردم را تحریک کند و آن ها را برانگیزاند تا کاری مشابه کار سیدالشهداء علیه السلام انجام دهند؛ راه او را ادامه دهند و نسبت به این امر مهم علاقه پیدا کنند.

 


(بسم الله الرحمن الرحیم)
از مسائلى که درباره حسین بن على علیه السلام از نظر محققین و متفکرین اسلامى مورد بحث قرار گرفته این است که آیا آن حضرت از ابتداء مى دانست که کشته مى شود و پایان سفر او به سوى عراق شهادت است ؟


بسم الله الرحمن الرحیم)
ریان ابن شبیب روایت کرده که من روز اول محرم خدمت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) رسیدم. حضرت فرمودند: ای پسر شبیب آیا امروز را روزه گرفته‌ای؟ عرض کردم نه یابن رسول الله! فرمودند: امروز روزی است که زکریا پروردگارش را خواند و گفت: پروردگارا فرزندی پاک به من مرحمت بفرما، همانا تو دعای بندگان را می شنوی. حق تعالی دعای او را مستجاب فرمود، درحالی که حضرت زکریا در محراب بود به ملائکه فرمود: او را ندا کرده گفتند خدا بشارت می‌دهد تو را به یحیی، پس هرکه امروز را روزه بدارد و سپس دعا کند دعای او مستجاب می‌گردد چنان که دعای زکریا(ع) مستجاب گردید.

 

 

(بسم الله الرحمن الرحیم)
امام حسین علیه السلام فرمودند: ای مردم، عبرت بگیرید از نکوهش‌هایی که خداوند به منظور پند و اندرز دوستانش، از علمای یهود کرده است، آن جا که می‌فرماید: "چرا روحانیون و علمای آنها (یهود) از سخنان گناه آلود جلوگیری نکردند؟" و فرمود: "آن گروه از بنی اسرائیل که کافر شدند، (به زبان داوود و عیسی بن مریم ) لعنت شدند"، تا آن جا که می فرماید:"چه کارهای ناپسندی که انجام می دادند". 


درباره ما
Profile Pic
هیئت مکتب المهدی (عج) با عنایت به خداوند منان و مدد اهل بیت وبه جهت آشنایی بیشتر همشهریان عزیز دامغانی با فعالیت های هیئت مکتب المهدی (عج) وبرنامه های این هیئت اقدام به ایجاد این وبلاگ نموده است.لطفاً با نظرات خود خادمان اهل بیت را یاری نمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 151
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 37
  • بازدید ماه : 35
  • بازدید سال : 421
  • بازدید کلی : 6,371